Çaydaçıra’nın aydınlığında, ömrünü gönül ve hizmet adamı
olarak yaşadığı topluma ve insanlığa adayan; Elazığ’ımızın
yetiştirdiği mümtaz insan, avukat ve şair kimlikleri ile
tanıdığımız Fikret Memişoğlu’nun aziz hatırasına
ithafendüzenlenen “Doğumunun 100. Yılında Fikret
Memişoğlu”programı 10- 11-12-13 Mayıs tarihlerinde
gerçekleştirdik.
Manas Yayıncılık’ın öncülük ettiği bu önemli faaliyete;
Elazığ Valiliği, Elazığ Belediye Başkanlığı, Fırat
Üniversitesi Rektörlüğü, Elazığ Ticaret ve Sanayi Odası,
Kültür ve Turizm Bakanlığı Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü,
FÜ Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü, Ankara-Elazığ Kültür ve
Tanıtma Vakfı, Türk Edebiyatı Vakfı, İzzetpaşa Vakfı,
İstanbul Elazığ Kültür ve Yardımlaşma Vakfı, Elazığ
Dernekler Federasyonu, Ankara-Elazığ Kültür Derneği, Elazığ
Musiki Konservatuvarı Derneği, Elazığ Folklor ve Turizm
Derneği katılarak destek verdi.
FİKRET MEMİŞOĞLU’NA VEFA
Elazığ’ın kültür hayatının abide şahsiyeti Fikret
Memişoğlu’nun 100. Doğum Yılı münasebetiyle düzenlediğimiz
programın hazırlık çalışmaları M. Şener Bulut’un idaresinde
yürütüldü. Güçmen Memişoğlu, Dr, M. Naci Onur, Şükrü Kacar,
Lokman Tasalı, Mustafa Turan, Mustafa Dinç, Nihat Kazazoğlu
ve Zülfü Bircan’ın danışmanlık yaparak destek verdikleri bu
faaliyetin düzenleme kurulunda: Gazeteci yazar Bedrettin
Keleştimur, İl Kültür ve Turizm Müdürü Ahmet Demirdağ,
Elazığ Belediyesi Kültür Müdürü Mehmet Karaaslan, FÜ Türk
Dili Ve Edebiyatı Bölüm Başkanı Prof. Dr. Ahmet Buran,
Elazığ Devlet Klasik Türk Müziği Korosu Şefi Kenan Çimtay,
Elazığ Kültür ve Tanıtma Vakfı Başkanı Mehmet Çağlar, FÜ
İletişim Fakültesi Dekan Yrd. Yrd. Doç. Dr. Tamer Kavuran,
Öğr. Gör. Recep Bağcı, NGK Anadolu İletişim Meslek Lisesi
Müdürü Ali Canpolat, Türk Edebiyatı Vakfı Başkanı Serhat
Kabaklı, İzzetpaşa Vakfı Başkanı Prof. Dr. Necip İlhan,
Elazığ Dernekler Federasyonu Başkanı Faik İçmeli, Elazığ
Musiki Konservatuvarı Derneği Başkanı M. Kemal Perk, Elazığ
Folklor ve Turizm Derneği Başkanı Bünyamin Eroğlu ve Fırat
RTV Koordinatörü Hüseyin Gazi Orhan görev aldı.
Programın sunuculuğuNGK
Anadolu İletişim Meslek Lisesi Müdür yardımcısı Hakan Orhan
ile
Elazığ Folklor ve Turizm Derneği Başkanı Bünyamin Eroğlu
tarafından yapıldı.
FİKRET MEMİŞOĞLU ELAZIĞ’IN GÜNDEMİNDE
Fikret Memişoğlu’nun 100. doğum yılı münasebetiyle
düzenlediğimiz etkinliklere basın ve yayın kuruluşlarında
geniş yer verildi. Gerçekleştirilen programlar Fırat TV,
Kanal Fırat, Kanal 23 ve Kanal E tarafından canlı olarak
yayınlandı. Toplantı, Elazığ’da yayınlanan Günışığı, Fırat,
Hâkimiyet ve Haberkentgazetelerinde, ayrıcaYenises
dergisinde geniş olarak yer aldı. Etkinliklerin görüntü
arşivi Kanal Fırat Televizyonunun usta montajcıları Eyüp
Altın ve Mehmet Erdoğan tarafından gerçekleştirildi.
FİKRET MEMİŞOĞLU İÇİN GELDİLER
Fikret Memişoğlu’nun 100. doğum yılı münasebetiyle
düzenlediğimiz etkinliklere çok sayıda bilim adamı, şair,
yazar ve sanatçı katıldı. Memişoğlu ailesinden Seçmen
Memişoğlu, Güçmen Memişoğlu, Rüzgâr Memişoğlu, Salkım
Memişoğlu, Nil Memişoğlu, Can Memişoğlu, Gül Fenosçu
Hekimoğlu,Mustafa Fenosçu, Işıl Fenosçu Kunter, Ayşe Yücel,
Ebru Yücel Atik,
Fikret Memişoğlu’nun öğrencileri; Diyanet İşleri Eski
Başkanı Prof. Dr. Süleyman Ateş, Devlet Sanatçısı Mustafa
Turan, Şükrü Kacar, Em. Albay Lokman Tasalı, Mustafa Döner,
Nihat Kazazoğlu, Mustafa Dinç, FerzanAlagök, Mustafa
Türkgülü, Zülfü Bircan, Aynur KacarDehni.
Musiki dünyamızdan Türk Halk Müziği Sanatçısı Esat Kabaklı,
Ankara
Devlet Türk Halk Müziği Korosu Sanatçısı
Hasan Öztürk,
Ankara Devlet Türk Halk Müziği Korosu Sanatçısı
Adnan Çilesiz,
İstanbul Devlet Türk Halk Müziği Korosu Sanatçısı
Salih Turhan,
İstanbul Devlet Türk Halk Müziği Korosu Sanatçısı
Zülfü Demirtaş, Mahalli sanatçılarımız Fethi Açıkgöz, Yalçın
Turhan, Osman Bulut, Enes Uçkun, Hasan Taydaş ve Onur
Yenigün.
Ankara-Elazığ Kültür ve Tanıtma Vakfı Başkanı Mehmet Çağlar,
Türk Edebiyatı Vakfı Başkanı Serhat Kabaklı, Ankara-Elazığ
Kültür ve Tanıtma Vakfı Başkan Yardımcısı Prof. Dr. Kadirhan
Sunguroğlu, Elazığ Dernekler Federasyonu Başkanı Faik
İçmeli, Ankara-Elazığ Kültür Derneği Başkanı Prof. Dr. Haşim
Çakırbay, Fırat Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü
Başkanı Prof. Dr. Ahmet Buran, Emekli Öğretim Üyesi Prof.
Dr. Saim Sakaoğlu, Ankara
Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Halkbilim
Bölümü Bölüm BaşkanıProf.
Dr. Muhtar Kutlu, Gazi Üniversitesi Öğretim Üyesi Doç. Dr.
Türker Eroğlu, ESKADER Başkanı Şerif Aydemir, Araştırmacı
Yazar Yurdal Demirel ve Elazığlı şair ve
yazarlartoplantıların heyecanını yaşayan isimler oldular.
AV. FİKRET MEMİŞOĞLU “HAYATI, ŞİİRLERİ VE HAKKINDA
YAZILANLAR”
Dr. M.
Naci Onur
Manas
Yayıncılık, 2017, S.424, Elazığ
1915 yılında Elazığ’ın Kesrik Mahallesinde dünyaya gelen
Fikret Memişoğlu, Osman Remzi Efendi’nin oğludur. 1962
yılında ayda bir defa yayınlanan Yeni Fırat Dergisi’ni
çıkardı ve bu dergide çok çeşitli yazılar ve şiirler
yayınladı. Yazılarında Keban Barajı’nın, Teknik Okul’un (DMM
Akademisi) , Fırat Üniversitesi’nin Elazığ’da kurulması
konuları ağırlık noktasını teşkil etmiştir. Bu dergi 36 sayı
çıkabildi. Fikret Memişoğlu,1957-1960 yılları arasında
Elazığ İmam Hatip Lisesi’nde ücretli olarak edebiyat
öğretmenliği yaptı. 1959-1968 arasında Elazığ Devlet Su
İşleri Bölge Müdürlüğü’nün avukatlığını yürüttü.
Av. Fikret Memişoğlu, son asırda Harput’un kuvvetli Divan
şairlerinden biridir. Şiirlerinin çoğunluğunu aruz vezniyle,
bir kısmını da hece vezniyle yazmıştır. Aruzla yazdığı
şiirlerinde mahlas olarak “Fikret”i, hece ile yazdıklarında
ise “Yolcu”yutercih etmiştir. Şiirleri; tabiat, aşk ve
sosyal konuları ihtiva ediyor. Tabiat ve aşkla ilgili olan
şiirlerinde duygu ve hayal doruk noktaya çıkar, sosyal
konularındakinde ise didaktik, öğretici, nasihat yollu,
hiciv ve taşlamaya dönük yapılar tespit ederiz.
Av. Fikret Memişoğlu, Arapça, Farsça ve Türkçe’ye son derece
vâkıf bir şahsiyettir. Şiirlerinde bu dillere ait kelimeler
aşırı derecede birbiriyle uyum sağlarlar. Büyük ve mahallî
olmayan Nedim, Nabî, Fuzulî, Nef’î gibi ve mahallî
şairlerden Çırpani-zade Ali Haydar, Osman Remzi,
Çeribaşı-zade Mustafa Asım, Hacı Hayrî, Rahmi-i Harputî,
Haydar Duman gibi şahsiyetlerden etkilenmiş ve çoğuna da
nazireler yazmıştır.
Fikret Memişoğlu, Elazığ Kültür Derneği’ni kurarak buralarda
öğrencilere müzik, fen, tiyatro, matematik, yabancı dil
kursları düzenlemiştir. O, Elazığ folklorunu disiplin altına
alarak teşkil ettiği ekip sayesinde kendi deyimiyle
“Çaydaçıra Oyunu” ile İngiltere’de üçüncülük, türkü alanında
birincilik ödülünü Elazığ’a kazandırmıştır.
Fikret Memişoğlu, hukukçu, şair, yazar, folklor uzmanı,
yayıncı, operet yazarı, öğretmen, arşivci olarak çok yönlü
bir şahsiyettir. Elazığ’ın ve Harput’un ihyasını, kendi
şahsi işlerinden daha önemli saymıştır. Harput Ahengi,
Harput Halk Bilgileri, Harput Dîvânı, Nebîler Mesnevisi
isimli dört basılı esere sahip olan Av. Fikret Memişoğlu, 20
Temmuz 1968’ de 53 yaşındayken Elazığ’da vefat etti ve
Harput’ta İmam Efendi Türbesi’nin yanına defnedildi.
Çok yönlü Av. Fikret Memişoğlu ile ilgili edebiyat
dünyamızda ilk defa “ Av. Fikret Memişoğlu Hayatı, Şiirleri
ve Hakkında Yazılanlar” isimli yayınlanan bu eser, Dr. M.
Naci Onur tarafından kaleme alınmıştır. Eser hazırlanırken;
Fikret Memişoğlu’nun bütün yönleri ele alınmış, şairliği,
nâsirliği, dergiciliği, araştırmacılığı, folklor uzmanlığı,
şiirleri ve hakkında yazılanlar gündeme getirilmiş, enine
boyuna irdelenmiş, eserin sonuna da çeşitli fotoğraflar
eklenmiştir. Dr. M. Naci Onur’un kaleme aldığı bu eser,
Fikret Memişoğlu’nun doğumunun100. yılında hazırlanmış ve
Elazığ’da faaliyet gösteren Manas Yayıncılık tarafından da
büyük bir vefa örneği sergilenmek suretiyle, 05 Mayıs 2017
tarihinde yayınlanmıştır. Yine 11-13 Mayıs tarihlerinde,
aynı maksatla “Doğumunun 100. Yılında Fikret Memişoğlu”
faaliyeti düzenlenmiş ve bu meyanda birçok program
gerçekleştirilmiştir.
FİKRET MEMİŞOĞLU’NA SAYGI
Manas Kültür Evi’nde 2017 yılının Şubat ve Mart aylarında
gerçekleştirdiğimiz Fikret Memişoğlu’na Saygı
toplantılarınaFikret Memişoğlu’nun evlatları, vefalı
öğrencileri ile Elazığ’ın kıymetli şairleri ve yazarları
katıldı. Bedrettin Keleştimur’un yönetiminde 7 oturum
halinde gerçekleşen bu toplantılara; Güçmen Memişoğlu,
Salkım Memişoğlu, Şükrü Kacar, Ziya Çarsancaklı, Dr. Mehmet
Özbek, Mustafa Turan, Mehmet Çağlar, Dr. M. Naci Onur,
Lokman Tasalı, Paşa Demirbağ, Mustafa Dinç, Nihat Kazazoğlu,
Doğan Sever, R. Mithat Yılmaz, Tahsin Öztürk, Günerkan
Aydoğmuş, Hadi Önal, Bünyamin Eroğlu, Hasan Öztürk katıldı.
ŞİİR ŞİİR FİKRET MEMİŞOĞLU
Fikret Memişoğlu’nun 100. doğum yılı münasebetiyle ilk
etkinlik, 10 Mayıs 2017 Çarşamba günü Saat:17.00’e Manas
Kültür Evi’nde Elazığlı şairlerin katıldıkları“Şiir Şiir
Fikret Memişoğlu” adlı programdı.Oturum başkanlığını Yrd.
Doç. Dr. Ahmet Tevfik Ozan’ın yaptığı bu etkinliğe; Prof.
Dr. Saim Sakaoğlu, Şükrü Kacar, Bedrettin Keleştimur, R.
Mithat Yılmaz, Günerkan Aydoğmuş, Hadi Önal, Tuncer Sönmez,
Rüstem Kadri Septioğlu, M. Faik Güngör, M. Şükrü Baş, A.
Murat Kuşçubaşı, ZekeriyyaBican, Gazi Özcan, Nihat Kaçoğlu,
Hasan Ergün Yılmaz, Hasan Özçam, Murat Bilgin, Feti Ahmet
Harmanşah, İlhami Bulut, Muhlis Tunç, Süreyya Kaya, Dursun
Aksoy, Muhammet Yalçın Azizoğlu katıldı. Programın son
bölümünde Elazığ Musiki Konservatuvarı’ndan Fethi Açıkgöz,
Salih Turhanve Mahmut Sugözü’ün yer aldığı bir konser
verildi.
FİKRET MEMİŞOĞLU BİLGİ ŞÖLENİ
“Fikret Memişoğlu Bilgi Şöleni”11-12 Mayıs 2017 tarihlerinde
Fırat RTV salonunda gerçekleştirildi. Bu salonda Fikret
Memişoğlu’nun çok yönlü hizmetleri, 6 oturum halinde ele
alındı. Oturumlarda bilim adamları, Yazarlar ve Fikret
Memişoğlu’nun yetiştirdiği öğrenciler hazırladıkları
tebliğlerini sundular.
11 Mayıs Perşembe günü akşam saat 19.30’da başlayanilk
oturum, açılış konuşmalarıyla başladı. FÜ Türk Dili ve
Edebiyatı Bölümü Başkanı Prof. Dr. Ahmet Buran, Türk
Edebiyatı Vakfı Başkanı Serhat Kabaklı, İzzetpaşa Vakfı
Başkanı, Prof. Dr. Necip İlhan, Ankara-Elazığ Kültür Derneği
Başkanı Prof. Dr. Haşim Çakırbay, Elazığ Dernekler
Federasyonu (ELFED) BaşkanıFaik İçmeli, Fırat Üniversitesi
Rektörü Prof. Dr. KutbeddinDemirdağ, İstanbul Milletvekili
Ali Özcan birer konuşma yaptılar. Konuşmaların ardından,
Fikret Memişoğlu’nun Doğan Sever tarafından rast makamında
bestelenen Garipleriz, Bilmece ve Şüphe isimlişiirleri,
Elazığ Musiki Cemiyeti ve Devlet Korosu’nun kurucusu,
sanatçı Naci Sönmez tarafından icra edildi.“Fikret Memişoğlu
Bilgi Şöleni” kapsamında düzenlenen bu oturumun konusu,“Fikret
Memişoğlu ve Elazığ’da Halk Kültürü Çalışmaları” idi.
Oturum Başkanlığını Prof. Dr. Saim Sakaoğlu’nun yaptığı
oturuma; Prof. Dr. Muhtar Kutlu, Prof. Dr. Esma Şimşek, Doç.
Dr. Türker Eroğlu Aynur KacarDehni ve Nihat
Kazazoğlukonuşmacı olarak katıldı.
12 Mayıs Cuma günü sabah saat: 09.30’da başlayan “Fikret
Memişoğlu’nun Ömür Yolu” adlı ikinci oturumun
yöneticiliğini Türk Edebiyatı Vakfı Başkanı Serhat Kabaklı
yaptı. Prof. Dr. Süleyman Ateş, Güçmen Memişoğlu, Yrd. Doç.
Dr. Yavuz Haykır, Yurdal Demirel, Zülfü Bircan, Mustafa
Türkgülü toplantıya konuşmacı olarak katıldı.
“Fikret Memişoğlu’nun Şiir ve Duygu Dünyası”
adlı üçüncü toplantı aynı gün saat: 10.45’te
gerçekleştirildi. Prof. Dr. Tarık Özcan’ın yönettiği bu
toplantıya Dr. M. Naci Onur, R. Mithat Yılmaz, Günerkan
Aydoğmuş, Şerif Aydemir konuşmacı olarak katıldılar.
“Fikret Memişoğlu’nun Eserleri, Basın Hayatı ve Yeni Fırat
Dergisi”adlı
dördüncü toplantısaat: 14.30’ta başladı. Yrd. Doç. Dr. Birol
Azar’ın yönettiği bu oturuma Dr. M. Naci Onur, Okt. Handan
Haykır, Nazım Payamkonuşmacı olarak katıldı.
“Fikret Memişoğlu’nun Kültür Hayatımıza Etkileri” adlı
beşinci toplantı,
saat: 15.45’te gerçekleşti. Başkanlığını Prof. Dr. Kadirhan
Sunguroğlu’nun yaptığı toplantıya Şükrü Kacar, Mehmet
Çağlar, Rüzgâr Memişoğlu, Tahsin Öztürk, Bedrettin
Keleştimur ve Doğan Sever konuşmacı olarak katıldı.
“Fikret Memişoğlu Bilgi Şöleni”oturumlarının
sonuncusu saat 17.00’de yapılan “Değerlendirme”
toplantısı ile tamamlandı. Oturum başkanlığı Prof.
Dr. Ahmet Buran yapığı bu son oturuma; Prof. Dr. Saim
Sakaoğlu, Prof. Dr. Muhtar Kutlu, Doç. Dr. Türker
Eroğlukatıldı. Bu oturumda Fikret Memişoğlu Bilgi Şöleni’nin
genel bir değerlendirmesi yapıldı.
FİKRET MEMİŞOĞLU’NA SAYGI GECESİ
Doğumunun 100. Yılında Fikret Memişoğlu etkinlikleri
kapsamında düzenlenen “Fikret Memişoğlu’na Saygı Gecesi”,
12 Mayıs 2017 Cuma günü akşam saat 20.00’de Elazığ
Belediyesi Kültür ve Kongre Merkezi’nde gerçekleştirildi.
Şef: Kenan Çimtay’ın yönetiminde Elazığ Devlet Klasik Türk
Müziği Korosu tarafından hazırlanan konsere, misafir sanatçı
olarak Lokman Tasalı, Mustafa Döner, Nihat Kazazoğlu, Esat
Kabaklı, Hasan Öztürk, Adnan Çilesiz, Salih Turhan, Zülfü
Demirtaş, Yalçın Turhan ve Osman Bulut katıldı. Konuklara
muhteşem bir konser verildi.
Programda Dr. M. Naci Onur tarafından hazırlanarak edebiyat
dünyamıza kazandırılan ve Manas Yayıncılık tarafından büyük
bir vefa örneği gösterilerek yayınlanan “Av. Fikret
Memişoğlu Hayatı, Şiirleri ve Hakkında Yazılanlar” adlı
eserin yazarı tarafından tanıtımı yapıldı.
Ayrıca Fırat Üniversitesi İletişim Fakültesi’nin
katkılarıyla hazırlanan; Dr. M. Naci Onur’un yazdığı,
senaryosunu İmdat Avşar’ın hazırladığı, seslendirmesini Yrd.
Doç. Dr. Mustafa Demir ile Gökçe Karagöz’ün yaptığı, kurgu
ve montajı Umut Bodur tarafından düzenlendiği Fikret
Memişoğlu belgeselinin gösterimi yapıldı.
EVLATLARININ DİLİYLE FİKRET MEMİŞOĞLU
Doğumunun 100. Yılında Fikret Memişoğlu etkinlikleri
kapsamında 13 Mayıs 2017 cumartesi günü saat 14.00’deNGK
Anadolu İletişim Meslek Lisesi’nde “Evlatlarının Diliyle
Fikret Memişoğlu” toplantısı gerçekleştirildi.
Oturum başkanlığı Bedrettin Keleştimur’un yapığı bu son
oturuma; Seçmen Memişoğlu, Güçmen Memişoğlu, Rüzgâr
Memişoğlu ve Nil Memişoğlu katıldı. Bu oturumda düzenlenen
etkinlikler hakkında genel bir değerlendirme yapıldı.
ÇAYDAÇIRA ŞÖLENİ
Doğumunun 100. Yılında Fikret Memişoğlu etkinlikleri
kapsamındaFikret Memişoğlu’nun Harput’ta bulunan mezarı
toplu halde ziyaret edildi. Aynı akşam saat 20.00’de Elazığ
Belediyesi Kültür Park’ta “Çayda Çıra Şöleni”
gerçekleştirildi. Program, Elazığ Belediyesi Mehter Takımı
konseri ile başladı, Elazığ Halk Eğitim Merkezi Halk
Oyunları Topluluğu ile Elazığ Belediyesi Halk Oyunları
Topluluğu’nun gösterileriyle devam etti. Programın son
bölümünde de Elazığlı sanatçıların katılımıyla bir konser
sunuldu. Konsere Hasan Öztürk, Adnan Çilesiz, Zülfü Demirtaş,
Hasan Taydaş, Onur Yenigün, Enes Uçkun katıldı.
FİKRET MEMİŞOĞLU’NUN HAYATI BELGESEL FİLM OLDU
Fikret Memişoğlu’nun 100. Doğum Yılı münasebetiyle Fikret
Memişoğlu’nun Ömür Yolu adlı bir Belgesel Film hazırlandı.
Genel Koordinatörlüğünü M. Şener Bulut’un yaptığı bu
belgeselin yönetmeni: Mustan Umut Bodur, Metin Yazarı: Dr.
M. Naci Onur, Senaryosu: İmdat Avşar, Metin Danışmanları:
Güçmen Memişoğlu, Mustafa Turan, Yrd. Doç. Dr. Yavuz Haykır,
Yurdal Demirel, R. Mithat Yılmaz, Seslendirmesi:Yrd. Doç.
Dr. Mustafa Demir, Gökçe Karagöz, Montajı:Mustan Umut Bodur,
Resim:Selami Gedik, Görsel Tasarım:Yrd. Doç. Dr. Tamer
Kavuran, Öğr. Gör. Recep Bağcı, Müzik: Paşa Demirbağ, Enver
Demirbağ, Mehmet Aslankaya (Kör Hafız),Hıdır Sezgin, Mevlüt
Canaydın, Mehmet Şerif Çeçen, Göksel Baktagir, Harput
Senfonisi, Görüntü Arşivi: TRT Arşivi, Fırat RTV,NGK Anadolu
İletişim Meslek Lisesi, Stüdyo Kemaliye, Manas Yayıncılık,
EFTUD, Öğr. Gör. Recep Bağcı, Mustafa Turan, Güçmen
Memişoğlu, Zülfü Bircan, Okt. Handan Haykır, Bilge Dökmeci
FİKRET MEMİŞOĞLU’NUN ÖMÜR YOLU
Kuruluşu binlerce yıl önceye dayansa da Türk-İslam mührü
vurulduktan sonra bir kültür abidesi gibi yücelen Harput,
koynunda nice devlet adamı, şair, yazar, sanatçı yetiştirmiş
bereketli bir kültür ocağıdır.Tarihinin her döneminde,
sadece yörenin değil bölgenin de kültür ve sanat merkezi
olan Harput’un yetiştirdiği abide şahsiyetlerinden biri de
Fikret Memişoğlu’dur.
Milli kültürümüzün Harput’tan yükselen burcu olan Fikret
Memişoğlu, Türk’ün cepheden cepheye savrulduğu, rediflerin
kol kol dizildiği, Yemen, Çanakkale ve Sarıkamış ağıtlarının
memleket ufkuna gerildiği seferberlik yıllarında; 1915’te,
Kesrikköyünde, yedi çocuklu bir ailenin dördüncü neferi
olarak dünyaya gelir.
Harput’un kültür hazinelerini bir bir ortaya çıkaran, kayda
geçiren, ülkeye ve dünyaya duyuran Fikret Memişoğlu’nu
koynunda büyüten KesrikKöyü, Selim Sırrı Tarcan, Sıtkı Salih
Gör, Çırpanizâde Ali Haydar Bey, Süleyman Faik Bey, Fikri
Faik Güngören gibi ülkemize daha nice değerli insan
bahşetmiş mübarek bir beldedir.
“Beyhude değil yâre bizim minnetimiz
Leylâ’ya ışık tutan tek el cinnetimiz
Bir gizli hazineyiz bu virân evde
Bir sır o, bilinmez nicedir ziynetimiz”
diyen Fikret Memişoğlu, 1915 yılında, milletimizin en
buhranlı döneminde dünyaya gelerek“Memişoğlu” ailesinin
ocağını yakan er kişilerden biri olsa da; daha sonra bizim
kültür ve medeniyet ocağımızı alevlendiren özge bir ateşe
dönüşür.
Türk kültürünün tertemiz gerdanına nice medeniyet ziyneti
bahşedenFikret Memişoğlu, Harput’un köklü ailelerinden olan
Memişağazadeler nesline mensuptur. Dedesi, Kesrik’in sevilen
ve tanınmış aksakallarından Memişoğlu Hacı Arif Ağa; babası
ise Osman Remzi Bey, annesi Münire Hanım'dır.Harput
yöresinde köklü bir aile olan ve eğitime büyük önem veren
Memişoğulları ailesinin bazı fertleri, Osmanlı ve Cumhuriyet
devrindeBasra’dan Erzurum’a kadar ülkenin değişik yerlerinde
önemli görevlerde bulunurlar.
Aileye ismini veren Memiş Ağa’nın köyde kalan torunlarından
ve Fikret Memişoğlu’nun dedesi olan Hacı Arif Ağa, hususi
muhasebe müdürlüğü görevinde bulunmuş; memuriyet hayatının
yanısıra kültürel yönüyle de ön plana çıkmış biridir. Hacı
Arif Ağa’nın, köyden şehre giden ana yol üzerine yaptırmış
olduğu konak, misafirlerin ve musiki meşklerinin hiç eksik
olmadığı bir kültür ocağıdır ki, Fikret Memişoğlu, bu ocağın
şekillendirdiği bir cevherdir. Fikret Memişoğlu’nun babası
Osman Remzi Bey, Hacı Arif Ağa’nın altı çocuğundan en
büyüğüdür. Osman
Remzi Bey, aynı zamanda söze meyletmiş, hassas ruhlubir
şairdir. Osman Remzi Bey’in şiirleri, o dönem başyazarlığını
devrin Vilayet Matbaası Müdürü Çırpanizade Ali Haydar Bey’in
yaptığı “Mamuret-ül Aziz”gazetesinde yayımlanır. Çocukluk ve
gençlik yıllarını, o devirde en canlı dönemlerini yaşayan,
kışın konaklarında, yazın havuzbaşlarında tadına doyulmaz
sohbetlerin ve musiki meşklerinin yapıldığı Kesrikköyünde
geçiren Fikret Memişoğlu, babasıyla birlikte devrin kültür
ocakları sayılan, kültürel sohbetlerin ve musiki meşklerinin
yapıldığı “Ağa Konakları”nınmüdavimi olma bahtiyarlığına
erişir.
O zamanlar farkında olmasa da, geleceğini şekillendiren bu
konaklarda, şiir ve musikiyle beslenerek milli kültürümüzün
temel taşlarını zihnine yerleştiren Fikret Memişoğlu, bu
kültür meclislerinde nice kültür erbabı ve sanat adamını
yakından tanır, onlarla hemhâl olma şansını yakalar. Sanat
ve musikinin yek-âhenk olduğu bu meclisler, göğe yükselen
hoyratlar, gazeller ve ruhunu, gönlü bir hoş eden nağmelerle
kanatlandıran Fikret Memişoğlu’nun, ileriki yıllarda
kültürel ve edebi faaliyetlere yönelmesine de zemin
hazırlar.
Bir kültür ocağında, Harput musikisinin yürekleri dağlayan
nağmeleriyle büyüyen Fikret Memişoğlu, ilk ve ortaokulu
Elazığ’da tamamladıktan sonra babasının memuriyetinden
dolayı, Diyarbakır’da sürdürdüğü lise öğrenimini,1933
yılında Ankara’da tamamlar ve aynı yıl babasının da çok
istediği, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi’ne
girerek,1937 yılında buradan mezun olur.
Mezuniyetinden sonra bir süre Adalet Bakanlığı’nda çalışan
Fikret Memişoğlu, 1939 yılında başladığı askerlik görevini
1941yılında tamamlar ve 25 Kasım 1941’de Çanakkale ili
Bozcaada ilçesi Cumhuriyet Savcılığına tayin edilir.
Üç yıl boyunca Cumhuriyet Savcılığı görevini ifa eden Fikret
Memişoğlu, 15 Kasım 1944 tarihinde Bozcaada hâkimliğine
atanır ve 1945 yılına kadar bu görevine devam eder.
25 Haziran 1945’te Tunceli’nin Pertek ilçesine hâkim olarak
atananFikret Memişoğlu, Pertek’te yaklaşık 3 yıl görev
yaptıktan sonra, 1945 yılında, Pertek’te görev yapan, güzel
sanatlara, kültüre ve musikiye meyli olan, onun daha sonra
yapacağı çalışmalarda en önemli yardımcısı olacak, münevver
bir Türk kadını olan Ayşe Hanım ile evlenir.
Bir kültür gönüllüsü olan ve gönlünün yârini bulan Fikret
Memioğlu’nun, Ayşe Hanım ile olan evliliğinden, Seçmen,
Güçmen, Arif, Rüzgâr ve Salkım adları verilen beş çocuğu
dünyaya gelir.
Devlete hizmet amacıyla yürüttüğü memuriyet ile millete
hizmet amacıyla, gönül verdiği kültürel çalışmalar arasında
bir denge tutturamayan Fikret Memişoğlu, kendisini adeta
cezbeden kültürel çalışmalara daha fazla zaman ayırabilmek
için, 2 Şubat 1948’de Pertek’te yürüttüğü Hâkimlik
görevinden istifa ederek Elazığ’a yerleşir ve burada serbest
avukat olarak çalışmaya başlar.
Çocuk yaşlarından itibaren arifler meclisinde hayatı tedris
eden, duygu ve düşünceleri, edebiyat, sanat, şiir ve musiki
aracılığıyla ve bin bir yolla ifade etme yolunu keşfeden
Fikret Memişoğlu; avukatlık mesleğindeki başarısı, farklı
konulardaki birikimi veiletişim becerisi sayesinde,1958
yılında Elazığ Barosu Başkanlığı’na seçilir ve bu görevi
1962 yılı sonuna kadar özveriyle yürütür.
Çok küçük yaşlarda, Harput Konaklarında kurulan güzide
meclislerin gediklisi olarak, gönül köşkünü milli kültürün
meşalesiyle tutuşturan Fikret Memişoğlu,bir yandan avukatlık
mesleğini yürütürken diğer yandan da bürosunda, evinde ve
bulunduğu diğer mekânlarda Harput ve Elazığ’a ait kültürel
değerleri öğrenmek, derlemek ve kayıt altına almak için
yoğun bir çaba sarf etmeye başlar.
1948 yılında sistematik şekilde başlattığı kültürel
çalışmalarına büyük bir gayretle devam eden Fikret Memişoğlu,
özellikle folklor ve halk oyunları üzerine yoğunlaşır.
Kültür unsurlarını derlemek için adeta davetsiz katıldığı
köy düğünlerindeki gözlemlerini not alır, öğrendiklerini
bilahare arkadaşlarına ve gençlere öğretir. Onun bu çabası
Harput yöresi halk oyunlarının yeniden keşfedilmesinde ve
canlandırılmasında etkili olur.
Gönül verdiği Harput musikisiyle kanatlanarak, davulun gür
sesi eşliğinde klarnet nağmelerine koşularak halayların
başına geçip “kolbaşı” olan Fikret Memişoğlu, kurduğu halk
oyunları ekibiyle il içi ve il dışında çeşitli faaliyetlere
katılır.
Gönül verdiği halk oyunları geleneğinin, en azından yüz yıl
öteye taşınmasını ve kuşaklar boyu devam etmesini sağlamak
isteyen Fikret Memişoğlu, bu amaçla, özellikle çocuklara ve
gençlere yönelik çalışmalara ağırlık verir.
Fikret Memişoğlu’nun Türk edebiyatına armağan ettiği bir
büyük değer olan destan şairimiz rahmetli Niyazi Yıldırım
Gençosmanoğlu,’nun “Delilo” adlı şiirinde: …
Delilo destesinde her güzel bir deste gül
Yoruldum deme Hıdır, biraz daha, hele vur!
Delilo etkisiyle çatlasın gırnatalar
Duracak gün mü bu gün, Mevlüt anan öle vur!
diyerek övdüğü bu efsane sanatçılar, Fikret Memioğlu’nun
çalıştırdığı çocuk halk oyunları ekibinin klarnetçisiMevlüt
Canaydın ve o yıllarda henüz 13 yaşında bir çocuk olan Hıdır
Sezgin’den başkası değildir. O dönemin çocuklardan oluşan bu
halk oyunları ekibi, 1954 yılında İstanbul’da yapılan halk
oyunları yarışmasında ikincilik ödülü alarak büyük bir
başarıya imza atar.
Kültürel değerlerimizi, kaybolmadan, unutulmadan üstelik de
en iyi icracılardan derleyip kayıt altına alarak, çağlar
ötesine taşımayı kutsal görev addeden Fikret Memişoğlu, 1958
yılında ‘Harput-Elazığ Halk Türküleri ve Halkoyunları
Derneği’ni kurar ve kültürel faaliyetlerini bu dernek çatısı
altında sürdürmeye başlar.
Harput musikisine ve Harput yöresi halk oyunlarına gönül
veren Fikret Memişoğlu, bu dernek çatısı altında, halk
oyunlarını sistematik şekilde derleyerek, gönüler coşturan
bu halayları yüzyıllar ötesine taşıyacak üç kuşak
yetiştirir.Bu çalışmalarının semeresini ise 1960 yılında
görür.
1960 yılında, onun çalıştırdığı halk oyunları ekibi,
İngiltere’nin Langolinkasabasında düzenlenen ve 59 ülkenin
katıldığı ‘Uluslararası Folklor Festivali’nde,Klarnetçi
Mevlüt Canaydın ve davulcu Hıdır Sezgin’in eşliğinde,
“Çaydaçıra” oyunu ile dünya üçüncüsü olur. Dönüş yolunda
Fransa’da da bir festivale katılan ve gösterileriyle,
“Çaydaçıra” oyununun Avrupa’da “Mumlu Dans” olarak
hafızalara kazınmasına neden olan bu ekip,İngiltere’den
döndükten sonra Elazığ’da büyük bir coşkuyla karşılanır.
Nice değerler yetiştiren, Harput halaylarında “kolbaşı”,
hoyratlarda yol gösteren bir nağme olan Fikret Memişoğlu
1960 yılında, kurucu başkanlığını yaptığı “Harput-Elazığ
Halk Türküleri ve Halkoyunları Derneğini” feshederek,‘Elazığ
Kültür Derneği’nin başına geçer ve bu dernek bünyesinde,
Elazığlı gençlere; halk oyunları, müzik, tiyatro, matematik,
fen ve yabancı dil kursları düzenleyerek onlara faydalı
olmaya çalışır. Yaptığı fedakârlıklar nedeniyle “vakıf
insan” hüviyetini kazanır.
Bu vakıf insan halk oyunları alanında Başbakanlık Devlet
Halk Dansları Topluluğu'nun kurucusu ve otuz yıldan daha
fazla bir süre genel yönetmenliğini yapan Mustafa Turan ve
ayrıcaMustafa Dinç, Necati Aksoy, Cahit Yener Tahsin
Şekeroğlu Deniz Çiçek Abdurrahman Turan, Zülfü Bircan, Nihat
Kazazoğlu, Eşref Yerlikaya, Seçmen ve Güçmen Memişoğlu gibi
halk oyunlarını en iyi şekilde temsil eden kişileri
yetiştirdi.
Ecdâd
ki ahfâdımerâm eyledi gitti
Ahfâd
ise bir yâdı harâm eyledi gitti
Nisyâna
gömülmüş “atalar” hey gidi gençlik
Sevdâyagârim oldu garâm eyledi gitti
Mâziye
dönüp hâli düşündüm de yerindim
Eyyâmvefâsızcahırâm eyledi gitti
Çok
kahrını çekdik bu elin kaldık uzakda
Yurdum
bana her zevki harâm eyledi gitti
Geldik
de ne yapdık giden eslâfa mukabil
N’etdiyse hep ecdâd-ı kirâm eyledi gitti
Tekrâr
oku divânını bil kadrini Fikret
“Harput” bizi rikkatlere râm eyledi gitti
Ömrünü milli kültürümüze vakfeden Fikret Memişoğlu, 1960’lı
yılların başından vefatına kadar, Elazığ’daki kültürel
faaliyetlerin baş mimarı olur ve “Elazığ Kültür Derneği”ni
de bu faaliyetlerin merkezi haline getirir.
1960’lardan sonra Fikret Memişoğlu öncülüğünde Elazığ’ın
kültür meşalesini eline alan bu dernek, 1960’lı yıllardan
itibaren Elazığ’ın maddi ve manevi yönden gelişmesi için
yapılan ve yapılabilecek projelerin de ana üssü olur.
Dernek çatısı altında sadece gençlere yönelik faaliyetler
değil; özel kurslar, sohbetler ve meşklerle yetişkin
insanlara yönelik faaliyetler de sürdürülür, yetişkinlerin
de edebiyat, sanat ve musiki zevkini tatmaları ve
kendilerini geliştirmeleri yönünde türlü çalışmalar yapılır.
Yaptığı çalışmalarla Harput Kalesinin burçlarında hiç
sönmeyecek bir meşale yakan Fikret Memişoğlu, “Elazığ Kültür
Derneği”nin fiziki mekânı yetmediği için, kültürel
çalışmalarında avukatlık bürosunu ve Seko Mahallesindeki
evinin bir bölümünü de bu amaçla kullanmaya başlar.
Kitaplarını ve çıkardığı dergileri de bu mekânlarda
hazırlar.
Fikret Memişoğlu’nun Seko Mahallesi’ndeki evi, kısa sürede
hem mahalle sakinlerinin; hem de şehir merkezinden ve
köylerden gelen kültür ve sanat adamlarının uğrak yeri olur.
Fikret Memişoğlu, eşsiz sohbetlerin yapıldığı bu evde,
Perçençli Hayriye Hanım ve Hafız Osman Öge başta olmak
üzere, musikimizin kaynak kişilerini ağırlayıp onların
anlattığı hikâyeleri, okuduğu türküleri, manileri, gelecek
kuşaklara aktarmak ve yüzyılları arşınlayıp gelen
değerlerimizi, sonsuzluğa aktarmak üzere kayıt altına alır.
Binlerce yıllık geleneğin bitmek üzere; eşsiz değerlerimizin
ise yok olmaya yüz tuttuğu bir dönemde ortaya çıkan Fikret
Memişoğlu, yaptığı derlemeleri ve elde ettiği verileri kayıt
altına alarak, milli kültür hazinemize kazandırmak ister. Bu
yönde ilk kez 1920 yılında, babası Osman Remzi Bey’in
yayınladığıderginin başına “Yeni” sıfatını ekleyerek “Yeni
Fırat”dergisini Mayıs-1962 / Eylül-1967 tarihleri arasında
tam 36 sayı yayımlar. Yeni Fıratdergisi, Cumhuriyet
döneminde, Elazığ’da, Halkevi’nin yayınladığı “Altan”
mecmuasından sonra, uzun süreli yayın yapan ilk dergi olur.
Yeni Fırat dergisinde; Harput’un kültürel değerlerinin
yayımlanmasına öncelik veren Fikret Memişoğlu, 36 sayı
yayımlanan bu dergi aracılığıyla, özellikle Keban Barajı’nın
bir an önce yapılması ve Elazığ’a bir üniversite kurulması
konularını sıklıkla gündeme getirir, bu konuda yüzlerce yazı
yayımlar. Bu derginin 28. sayısını “Baraj Özel Sayısı”
olarak çıkaran Fikret Memişoğlu, Elazığ’da bir üniversite
kurulması için de yoğun çaba sarf eder.
1950’li yıllarda Doğu’da Atatürk Üniversitesi adıyla bir
üniversitenin kurulacağı haberi onun memleket sevdalısı
yüreğini bahar seli gibi coştursa da, 1957 yılında bu
üniversitenin Erzurum’a kurulmasına karar verilmesi, Fikret
Beyi derinden etkiler; ancak yıldıramaz. O yine Yeni Fırat
dergisinin her sayısında, bu konuyu gündemde tutmak için
yoğun gayret sarfeder.
Fikret Memişoğlu yönetiminde nice değerli söz ehlinin
yetişmesine zemin hazırlayan, genç kalemlerin yazılarının
yayımlanmasına imkân tanıyan; diğer doğu illerinde çıkan
gazete ve dergilerin tanıtımını yapan Yeni Fırat dergisi, bu
özellikleriyle Doğu Anadolu’nun gören gözü, konuşan dili
olur.
Türk Edebiyatının "Destan Şairi" Niyazi Yıldırım
Gençosmanoğlu ve Cenani Dökmeci bu derginin yetiştirdiği ve
Türk Edebiyatına kazandırdığı iki usta kalemdir.
Harput musikisi ile ilgili de derinlikli araştırmalar yapan
Fikret Memişoğlu, çocuk yaşlarından itibaren hayranlıkla
dinlediği bu musikiyi icra eden kaynak kişilerin icralarını
kayıt altına alarak, türkü sözlerinin ve makamlarının en
doğrusunu bulmak için ciddi çalışmalar yürütür. Harput
musikisi ile ilgili yapmış olduğu derleme ve ilmi
çalışmaları “Harput Âhengi” ismiyle kitaplaştırır. Fikret
Memişoğlu, bu çalışmaları kapsamında, Harput musikisinin
usta yorumcularının yetişmelerine de önemli katkılar sağlar.
Duygusal hassasiyeti çok yüksek olan ve güzele âşık bir
yüreğe sahip olan Fikret Memişoğlu’nun şiir dünyası da
oldukça renklidir.
İçli
bakdın mı sevincimden içim ürperiyor
Tatlı
güldün mü fakat şüpheden ömrüm eriyor
Gece
rûyâya dalıp gün yüzünün şevkı ile
Gündüz
uğrunda güneş ufka ışıklar seriyor
Okşayıp
göğsüme basdıkçaşifâlar bulurum
Derde
dermân mı elin nabzıma şerbet veriyor
Ben
yanık kor gibiyim sen de vefâ kaynağım ol
Sevdiğim, sus deme artık bizi eller yeriyor
Ayrılık
vehmine Fikret düşüp içgillenme
Bakma
âyîne-i devrân neler gösteriyor
diyen Fikret Memişoğlu, hece vezniyle yazdığı şiirlerinde
“Yolcu”, aruz ile yazdıklarında ise “Fikret” mahlasını
kullanır.Her iki türde de önemli eserler veren Fikret
Memişoğlu’nunşiirleri, divan ve halk şiirinin bütün
inceliklerine haizdir.
“Harput
Halk Bilgileri”, “Harput Divanı”, “Harput Âhengi”,“Nebiler Mesnevisi”
adlı eserlerin müellifi olan Fikret Memişoğlu,
aynı zamanda yüzlerce öğrenci yetiştirerek Türk kültür ve
medeniyetine çok önemli armağanlar bahşeder.
Her nefes alışta Harput’u ve Elazığ’ı soluyan; sadece
Elazığ’ın değil, Türkiye’nin kültür ve sanat hayatında
önemli izler bırakan, hukukçu, halk bilimcisi, yazar, şair,
yayıncı, gönül eri, kültür adamı, ömrünü milli kültürümüze
vakfeden Fikret Memişoğlu, müstesna kişiliği, yetiştirdiği
insanlar, yaptığı araştırmalar ve yayımladığı eserlerle
kültür tarihimize damga vuran abide şahsiyetlerden biri
olur.
Harput’un yüzyıllar öncesinden gelen bütün zarafetini,
farklı renklerini, milli kültürü zenginleştiren desenlerini
büyük bir özveriyle geleceğe taşımak için bir ömür çalışıp
didinen, yürüttüğü faaliyetler ve yetiştirdiği
öğrencileriyle 1950’li ve 1960’lı yılların Elazığ’ına adeta
mühür vuran Fikret Memişoğlu, 20 Temmuz 1968 tarihinde
Elazığ’da hakka yürür. Mezar taşında:
“Ölmeden kalbimi gömdüm bu mübarek yurda
Arayan kabrimi er geç bulur ancak burda”
beyti yazılı olan kabri, Harput’ta İmam Efendi türbesinin
hemen yanı başındadır.
Fikret Memişoğlu, Elazığ için kurduğu hayallerin
gerçekleştiğini göremese de, onun yetiştirdiği nesiller,
Keban Barajı’nda, 1974 yılından itibaren elektrik üretimine
geçildiğini, Fırat Üniversitesi’nin ise 1975 yılında
öğrenime başladığını görürler.
Günümüzde, Elazığ’ın olduğu kadar bütün Türk dünyasının en
önemli kültür-sanat faaliyetlerinden biri olan Hazar Şiir
Akşamları’nın ilki, 5 Aralık 1992 tarihinde,Fikret Memişoğlu
anısına düzenlenir ve Türkdünyasında bir marka haline gelir.
“Bir gün, gerçek anlamda kendi âlemimize dönersek,
musikimizin de özel ve orijinal değeri bilinmiş olacaktır. O
zaman usta bestecilerimiz, Batı’dan yalnız teknik ve metot
almakla yetinecek; ruhu, heyecanı ve düzeni bizim olan
eserler sunacaklardır”diyen Fikret Memişoğlu’nun bu hayali
de, 31 Mayıs 2013 tarihinde Elazığ Kültür ve Tanıtma
Vakfı’nın öncülüğünde Nurettin Ardıçoğlu Kültür Merkezi’nin
“Harput Senfonisi” eşliğinde açılmasıyla geçekleşir.
Elazığ’ın yetiştirdiği abide bir şahsiyet olan Fikret
Memişoğlu’na Allah’tan rahmet diliyor ve hakka yürüyüşünün
ardından Niyazi Yıldırım Gençosmanoğlu’nun"Ustam" dediği
Fikret Memişoğlu'nun ardından yazdığı o güzelşiirlesözü
nihayete erdiriyoruz: