Yıldırım
Sesli Manasçı: Aytmatov,
Prof. Dr. Abdıldacan Akmataliyev,
Manas Yayıncılık, 2008, s.224, Elazığ
Abdıldacan Akmataliyev’in kaleme aldığı ve Elazığ’da
faaliyet gösteren Manas Yayıncılık tarafından yayımlanan
Cengiz Aytmatov’la ilgili yazılmış olan çeşitli makalelerin
bir araya getirildiği bir çalışmadır. “Cengiz Aytmatov”
başlıklı birinci makalede Cengiz Aytmatov’un babası Törekul
Aytmatov, annesi Nagime Hamzayevna Aytmatova ve kendisinin
kısa bir hayat hikâyesi bulunmaktadır. Yazının devamında
Cengiz Aytmatov’un çocukluğu, gençliği, yazarlığı, eserleri
ve eserlerini yazmasını hazırlayan şartlar hakkında bilgi
verilerek, edebî şahsiyeti değerlendirilmiştir.
“Tüm Dünya Cengiz Aytmatov Törenlerini Büyük Bir
Coşkuyla Kutluyor” başlıklı ikinci yazıda ulusaldan
evrensele yükselen Cengiz Aytmatov’un tüm dünyada gördüğü
kabul anlatılmakta ve dünyanın çeşitli yerlerinde adına
düzenlenen çeşitli tören ve anma programları
anlatılmaktadır.
“Yıldırım Sesli Manasçı: Aytmatov” başlıklı üçüncü yazı,
Cengiz Aytmatov adına düzenlenen ve Elazığ’da
gerçekleştirilen 15. Hazar Şiir Akşamlarına ayrılmıştır.
Cengiz Aytmatov’un da bizzat iştirak ettiği bu toplantı
boyunca gerçekleştirilen etkinlikler etraflıca anlatılmış ve
Aytmatov’un Elazığ halkına karşı duyduğu samimî duygular ile
Türkiye ve Türk insanı hakkındaki olumlu izlenimleri dile
getirilmiştir.
Dördüncü yazı “Aytmatov Uzayı – İnsan ve Alem...” başlığını
taşımaktadır. Akmataliyev bu yazıda, Aytmatov’un “Kassandra
Damgası” adlı romanını değerlendirmiş ve bu romandan
hareketle Aytmatov’un fikri yapısını, evrensel düşünce
biçimini, insanlığın geleceği konusunda duyduğu endişeleri
anlatmıştır.
“Evren, İnsan Ve Pars” adlı beşinci yazıda Cengiz Aytmatov’un
eserlerinde hareketle düşünce yürütme kapasitesinin
genişliği ile derinliği, çok yönlü olması, milli çerçeveyi
bozmadan evrensele ulaşabilmesi “alem” ile “insan”ı
birleştirerek bir bütünlük haline getirmesi, onları ayrılmaz
birer parça olarak ele alması, dünya genelini ilgilendiren
sosyal-siyasi, felsefi, psikolojik, ahlaki, ekolojik vb.
problemleri tam olarak estetik tipler yaratarak
bütünleştirebilmesi, ölümsüz konuları yeni düşüncelerle
anlatması ve bunları bir kapta yoğurması eserlerinin dünya
edebi sürecine cesaretle girerek “alem”i gezmesi
anlatılmıştır.